
Základní a mateřská škola na Českomoravské Vysočině
Ekoškola
Program Ekoškola je v roce 2018/2019 pozastaven.
Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, v němž se žáci učí o environmentálních tématech a zároveňsami usilují o šetrnější provoz své školy a zlepšení jejího okolí. Úspěšné školy získávají mezinárodní titul Ekoškola.
V České republikace program zaštiťuje MŠMT a MŽP a je do něho zapojeno přes 300 škol. Program Ekoškola probíhá také v dalších 55 zemích světa a celosvětově se ho účastní přes 44.500 škol. Jeho mezinárodním koordinátorem je nezisková organizace FEE (Foundation for Environmental Education).
Co program Ekoškola nabízí?
-
Smysluplnou náplň environmentální výchovy, naplnění cílů EVVO
-
Motivaci a aktivní zapojení žáků do života školy
-
Možnost získat mezinárodní titul Ekoškola (obdrželo již 116 Ekoškol v ČR)
-
Zviditelnění školy v médiích i na veřejnosti
-
Příležitost získat finance na realizaci školních projektů (v loňském roce rozděleno téměř 300 000Kč)
-
Kontakt a sdílení zkušeností s českými i zahraničními Ekoškolami
O programu Ekoškola
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí
Průběh programu
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění.
Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita).
Řídí se metodikou 7 kroků:
Je to jednoduchý, ale účinný nástroj k tomu, aby se z Vaší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
Naplňuje témata:
Voda, odpady, energie atd. U každého tématu si může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Jejím cílem je:
Smižování ekologického dopadu školy a uvědomění si svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
CÍLE EKOŠKOLY
Žáci snižují ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšují prostředí ve škole i jejím okolí.
Sensitivita
- Žáci mají pozitivní vztah k prostředí školy a jejímu okolí a chtějí je měnit, aby bylo bylo příjemné a ekologické.
Zákonitosti
- Žáci porozumí tomu, jak jejich činnost ve škole (např. zacházení s vodou, energií, odpady..) ovlivňuje přirozené procesy v životním prostředí.
Problémy a konflikty
- Žáci identifikují environmentální problémy v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, dopravy a spotřebitelství, které se projevují ve škole a jejím okolí. Analyzují příčiny, důsledky těchto problémů a konflikty vznikající při řešení.
- Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, že je mohou ovlivnit a, že se mohou do jejich řešení zapojit.
Výzkumné dovednosti
- Žáci zkoumají efektivitu navrhovaných a realizovaných opatření k ekologizaci provozu školy.
Akční strategie
- Žáci analyzují stav školy ve stanovených oblastech, plánují zlepšení současného stavu, navrhují opatření, která realizují, monitorují a vyhodnocují jejich fungování a dopad. Svým každodenním chováním přispívají k naplňování těchto opatření.
- Žáci informují o výsledcích této práce celou školu a šíří informace navenek (do obce apod.). Prezentací svých úspěchů motivují a inspirují ostatní (rodiče, veřejnost).
Kooperativní dovednosti
- Žáci partnersky spolupracují v týmu s ostatními žáky a dospělými ve škole a v obci.
7 kroků v Ekoškole
Metodika 7 kroků je jednoduchým, ale účinným nástrojem k tomu, aby se z Vaší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
1. EKOTÝM
Tým lidí založený na dobrovolnosti a zájmu žáků, učitelů, provozních zaměstnanců a také třeba rodičů nebo odborníků. Společně vedou program a naplňují podstatu 7 kroků na škole.
2. ANALÝZA
Analýza je zjišťování stavu školy i prostředí kolem ní v konkrétních tématech. Díky ní zjišťujeme, co funguje dobře a co je třeba naopak zlepšit.
3. PLÁN ČINNOSTÍ
S pomocí výsledků, které nám dává Analýza, navrhujeme a uskutečňujeme činnosti. Vedou k tomu, jak udržet to, co funguje a zlepšit to, co nefunguje.
4. MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ
Průběžně zjišťujeme, zda dosahujeme toho, co jsme si naplánovali. Vyhodnocujeme dopad našich aktivit. Bez toho bychom totiž nezjistili, jestli naše snažení mělo nějaký smysl.
5. EV VE VÝUCE
Škola podporuje v rámci výuky a mimoškolních aktivit všechny žáky a učitele v rozšiřování znalostí, dovedností a postojů v environmentální výchově. Širší znalost ve všech tématech programu Ekoškola pomáhá nacházet jak souvislosti, tak často i řešení environmentálních problémů.
6. INFORMOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE
Dáváme vědět o tom, co děláme v rámci programu Ekoškola uvnitř i vně školy. Zároveň rozšiřujeme spolupráci i mimo Ekotým. Dochází tím k zviditelnění a pochopení naši činnosti a motivaci okolí k zapojení do práce v programu.
7. EKOKODEX
Společně ve škole vymyslíme pravidla a hodnoty programu Ekoškola. Jejich dodržováním tak dosahujeme pozitivních změn v nás, na naší škole i v jejím okolí.
TÉMATA EKOŠKOLY
U každého tématu může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Program Ekoškola se věnuje několika tématům která rozděluje do dvou částí:
ZÁKLADNÍ TÉMATA
Energie - žáci zjišťují spotřebu tepelné i elektrické energie ve škole, vytváří cedulky k vypínačům, učí se správně větrat a "tlačí" školu k nákupu energeticky úsporných spotřebičů.
Odpady - v tématu odpady žáci zjišťují jak se na škole třídí, pořádají osvětové kamapně a často vytváří a vyvěšují grafické průvodce ke košům na tříděný odpad ve škole.
Prostředí školy - zlepšování vnitřního i vnějšího prostředí školy provádí žáci různými způsoby. Jedním z nich je například výzdoba školních chodeb vlastními návrhy, zvýšení počtu kytek ve škole, vytváření odpočinkových místností a venkovních učeben včetně pocitových chodníků atd.
Voda - v tématu voda žáci vytváří cedulky upozorňující na šetření vodou z kohoutkůči správné splachování na toaletách. Sledují jaké čistící prostředky se využívají v rámci školy a hledají řešení, jak to zlepšit.